Skautský průvodce Toskánskem

10. července 2018 v 20:43 | Kory |  "Deník"
Byli jsme na dovolený v Itálii.
Nevypadalo to jako dovolená v Itálii.
A fakt to doporučuju. Takže, pokud vás zajímá, co dělat, aby vaše dovolená v Itálii nebyla mainstream, čtěte dále.

1. Jděte pěšky. Je to náročný jak swině, v tom vedru a s plnou krosnou na zádech. Ale nakonec to stojí za to. No, vlastně to není ani až zas tak náročný, když teda zrovna nemáte spálený záda. Ten moment, když jsme ve Florencii nepřijeli busem přímo do centra, ale do asi 8 km vzdálené čtvrti, a pak po strastiplné cestě do kopce ve vedru konečně spatřili Florencii, byl fakt dobrej. Ten pocit, že si to zasloužíte. A že vidíte víc, než japonský turista, co přijede až na místo, vyfotí se a jede do Říma. Uvidíte místa, o který turista nezavadil už pěkných pár let, a to jsou jenco by kamenem dohodil od turisticky frekventovaných míst. V celým "pravým Toskánsku" jsme ušli kilometry, aniž bychom vůbec někoho potkali.

2. Spěte pod širákem. Nejen, že je to levnější než kempy, hotely a airbnb, ale taky je to zajímavý adrenalin. Řeknu vám, že je fakt zábava hledat v jedenáct večer uprostřed Florencie otevřenej parčík. Nakonec jsme spali na podzemních garážích (viz foto) a bylo to fakt moc fajn. Taky se vám může lehce stát, že na vás v parčíku natrefí gang místních motorkářských povalečů, ale stačí je slušně pozdravit a oni odejdou. (A to mluvím z vlastní zkušenosti.) Když spíte mimo město, je to o něco bezpečnější v lidském ohledu, naopak se ale připravte na útoky komárů. Ty se dají přežít, jestliže zalezete do spacáku, to se vám ale zase nechce jelikož je vedro. Takže si s sebou vemte síťku. Fakt.

3. Nelehejte si na náměstí. Vojáci vás vyženou. Ale zase jsou sexózní, takže se na ně můžete koukat. Výhoda.

4. Nefoťte se, jak podpíráte šikmou věž. Je to fakt davový fanatismus.

5. Poslouchejte italský rádio. Naladí vás to do atmosféry. Třeba píseň, kterou jsem tam objevila a asi je to docela
odrhovačka, ale taková milá.

6. Jeďte vlakem. Jsou hezký a dvoupatrový. Někdy jezdí kolem moře a můžete koukat na vlnobití.

7. Bavte se s italskejma dětma. Tu jednu noc, co jsme spali v kempu, jsme se s nima seznámili a bylo to moc milý. Pak tam byli ještě teenageři, co bodali nožema do stromů a poslouchali fotbal v rádiu a žebrali od nás cigarety. A taky jsme se byly podívat na italským karaoke, kde byli jen důchodci a děti.

8. Ochutnávejte vodu. Všude tam mají pítka, každý má jinou chuť vody a někdy dokonce minerálku. Po expedici budete rozeznávat 12 speciálních stupňů teploty vody od příjemně chladné ale už skoro na hraně přes lehce navlažnělou po vlažně teplou a tak dále.

9. Vařte speciality. Měli jsme s sebou dva vařiče a vařili jsme si různý špagety, těstoviny, salátky a tak. Bylo to fakt doobrý. Taky jsme samozřejmě byli na pizze, abychom ochutnali originál, a na těstovinách, a na takovým tom obřím sendviči s prosciuttem a lanýžovou pastou a na podivným vejci z rýže a ragú a na zmrzlině a na kebabu a jedli fíky. Italové to jídlo prej uměj. Akorát tam mají neslanej chleba. Tak jsme si na něj dávali olej a sůl. I když byl s nutellou.

10. Koupejte se v potoku a v móři. Potoky jsou většinou vyschlý a rybníky zanesený od kravího trusu a nemají plavčíka (v Itálii se nelze koupat bez plavčíka) takže se to musí vyřešit načerno v zapadlém údolíčku potoka Torrente Era Viva. Krásně čistá voda a krásný bahýnko až po lýtka, který se rozvíří, ale pořád je to nádhera. A moře je taky nádhera, dokud se nespálíte a pak vás nebolí krosna na zádech. Ale pohoda.

11. Běžte urbexovat. Potkali jsme relativně dost opuštěných budov a v jedné jsme dokonce i byli. A stálo to za to, byla relativně málo zpustošená a byl v ní mrtvý dikobraz.

Každopádně to celé bylo méně tradiční než jsem předpokládala. A jsem za to fakt ráda. Za týden jsme toho stihli mega hodně, Florencii (i galerii Ufizzi), San Gimignano, Volterru, moře, Pisu a znova Florencii. Šli jsme "pravým Toskánskem" s cypřišema a vinicema, šli jsme krajinou, kde to vypadalo jako v Českém středohoří, šli jsme vyprahlou pouští. A bylo to dobrý. Prostě život. Díky.