Komentáře

1 Allex Allex | E-mail | Web | 15. května 2017 v 19:25 | Reagovat

Takové rádoby básníky taky zrovna nemusím. Já sama něco málo píšu, ale většinou jen pro sebe, i když na blog občas taky něco přidám. Každopádně se snažím aby to nějak vypadalo. A většinou mé básně vznikají z pocitů. Když ne, tak k tématům, která mi přijdou důležitá. :)) Doufám že nepatřím k té skupině "básníků".
Printscreeny jsou super, ten člověk si mě získal.

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 17. května 2017 v 12:25 | Reagovat

Asi chápu, jaké "básníky" to myslíš. Já teda obecně nejsem na poezii, nečtu ani "básníky" ani klasiky, jedinej, kdo mě nenudil, byl Erben s Kyticí, a u těch, co jsi popsala, většinou jen protočím oči a jdu dál. Zajímavé ovšem je, že i s tím, že poezie mě totálně nebaví, mám na kontě pár básniček. Pár z doby asi patnácti let a sem tam napíšu jednu doteď. Asi tak jednu ročně. Ale jsou to většinou takové recesistické ptákoviny, jedna třeba byla o nadržené tetce a jedna o tom, jak oběsila manžela, když se nechtěl rozvést :D

3 Marie Veronika Marie Veronika | Web | 17. května 2017 v 13:54 | Reagovat

Mezi rádobyduchaplným pseudorebelstvím a skutečnou duchaplností, která je vždycky tak trochu rebelská, je bohužel hranice velmi, velmi tenká. Jako i mezi mazanicí a moderním uměleckým dílem světoznámého výtvarníka... ale zrovna ten úryvek, který jsi zveřejnila, mi přijde dobrý. Možná je to proto, že je mi žánr lyrizovaných próz obzvlášť blízký a neznám Vypsanou fixu, nevím. Určitě záleží i na rozpoložení pisatele a jeho preferencích. Každopádně pokud autor potřebuje poetizaci závislostí a nespisovnou či dokonce vulgární češtinu, aby se něčím vyšvihl nad průměr, pak je zkrátka špatný a není co řešit. Stejně jako když zvolí rýmem a rytmem pevně svázanou podobu a není schopen ji dodržet...
Hlavně nepřestávej být náročná! A jestli tě poezie na blozích otravuje, pak není nic lepšího než sáhnout po nějakém velikánovi. Jan Skácel, kupříkladu. Ten nezklame nikdy :-)

4 B. B. | E-mail | Web | 17. května 2017 v 14:00 | Reagovat

Píšu poezii.

A jako naprosto nezúčastněný člověk se táži - jsem v tvé kategorii?

Upřímné díky za odpověd ;) A neboj se kritiky, ráda si poslechnu jakýkoli názor.

5 Nigredo Nigredo | Web | 17. května 2017 v 14:34 | Reagovat

Ach jo, musím sebekriticky přiznat, že jsem se v tom chvílema viděl :D

6 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 17. května 2017 v 15:42 | Reagovat

Opravdový bard nosí plnovous.

7 Kory Kory | Web | 17. května 2017 v 16:03 | Reagovat

[4]: Jako, asi ne... xD nevím... ty básně jsou podle mě celkem dobrý, ale ne zas tak,že by mě uhranula, ikdyž některý momenty měly docela sílu. Pár jich zase bylo takovejch těch, co mě iritujou a kazí dojem, hebké - sekne, ostýnkem -kolínkem... přijde mi, že když je to celý tak jako přesně zrýmovaný, tak pak to hrozně řve do očí, ale asi jsou to spíš detaily.

[5]: Jo? Já se přiznám, že jsem se chtěla přesvědčit, ale to bych asi musela louskat všechny ty hrozně dlouhý články na tvém blogu, takže ti budu muset jen věřit XD

[3]: Já psala, že zrovna ten úryvek někomu může připadat dobrej, vlastně si fakt nemyslím, že by zrovna tohle bylo špatný literárně, to je asi zrovna jen můj osobní pocit. No, že neznáš Vypsanou Fixu, to o hodně přicházíš, a já toho zase moc nečetla od Skácela, ikdyž to, co jsem četla, bylo vpravdě dobrý.
Jinak mám ráda třeba Františka Gellnera.

[6]: He? xD No tak jestli jsou ti lidi hipstři, tak možná i plnovous mají, a nevím jestli je to zachrání.

8 Kory Kory | Web | 17. května 2017 v 16:05 | Reagovat

[1]: Jé, to je fajn že si tě Michal Arnoštovič získal. To mě potěšilo, věru že ano. A já nevím, jestli je špatný patřit do tý skupiny básníků, to, že mě otravujou, ještě neznamená, že jsou naprd celkově XD

9 Eliss Eliss | Web | 17. května 2017 v 16:24 | Reagovat

Moc dobrý článek, já osobně básničky na blozích moc nečtu, to radši Kytici :D

10 Srdcová Dáma Srdcová Dáma | Web | 17. května 2017 v 17:29 | Reagovat

[9]: Souhlasím :D

11 ztraceny-chemik ztraceny-chemik | Web | 17. května 2017 v 17:50 | Reagovat

No hele, tohle je strašně těžký... Protože teorie poezie prostě uznává nejrůznější typy rýmů a i když se jedná o slova luna-nula, považuje se to jednoduše za přesmyčkový rým a dvouslabičnou asonanci k tomu. Zároveň je nutný dodat, že nejčastějším typem rýmu v poezie je rým jednoslabičný, tedy že se rýmuje právě ta poslední slabika a k tomu i ve většině případů jsou shodné samohlásky v předposlední slabice, např.: kočička-mrkvička... O tom, že někdo má jako svůj rukopis to, že používá výhradně asonance, ať už jednoslabičné nebo dvouslabičné, ani nemluvě. Mnohem víc než všechny podobné techniky psaní mě trýzní špatný pravopis a neschopnost se vyjádřit, udržet myšlenku a v neposlední řadě to, že jak půlka veršů z celé básně "šustí papírem".
Ale furt to beru tak, že každý někde začíná. Taky jsem psala příšerný a neumělý věci, když jsem se psaní začala věnovat. Taky jsem nevěděla, že v básni jsou věci jako přízvuky, které dělají polovinu celkového dojmu, že volný verš má rytmus atd atd. Ale ty lidi na to přijdou. A nebo ne a pak z nich můžou být textaři pro současnou popovou hudbu. Věř mi, vím o čem mluvím, psaním básní a písňových textů se zabývám už pět let, z toho tři profesionálně. Současný čtenář není tak náročný. A ti co jsou, těm jsou tihle "pisálci" jedno a hledají si své lahůdky ve starší i současné generaci.

12 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 17. května 2017 v 18:06 | Reagovat

Konečně to někdo řekl: amatérský básničky jsou málokdy dobrý. Sama většinou nepíšu ani prózu jednoduše proto, že mám jako studentka literatury laťku "tohle se mi líbí" nasazenou tak vysoko, že vím, že bych ji sama nepřeskočila.

13 darkemperor darkemperor | E-mail | Web | 17. května 2017 v 19:23 | Reagovat

Básně mají jedno jediný pravidlo a to je to, že nemají žádná pravidla. :-D

Rád bych, aby ses podívala na ty moje a popřípadě je zhejtovala...jestli náhodou jsem v "tvé" skupině amatérských básníků... :-D

14 Antea Antea | Web | 17. května 2017 v 19:25 | Reagovat

Já se o literární tvorbu snažím pořád, nejvíce to ale připomíná boj s větrnými mlýny...

15 DRAK DRAK | Web | 17. května 2017 v 19:26 | Reagovat

První rada - nauč se spisovný jazyk. Je smutné psát o poezii obecnou češtinou plnou chyb. Rada druhá - přečti si základy literární teorie, než se pustíš do kritiky. Kromě běžných rýmů střídavého a sdruženého je dále rým obkročný, přerývaný, ale také nepravidelný, tedy chybějící (doporučuji třeba poezii J.Wolkera). Nemluvě o časomíře - jamb, daktyl, trochej...pentametr, hexametr, alexandreis a další. Než začneš něco cupovat, je třeba se dobře vyzbrojit. Přeji úspěšný boj ;-)

16 DRAK DRAK | Web | 17. května 2017 v 19:28 | Reagovat

Dodatek:
a zapomněl jsem maličkost - pokud se rýmují jen poslední samohlásky, jedná se o asonanci. Jednoduchý prostředek lidové poezie, který ale záměrně používal třeba F.L.Čelakovský, aby se lidové poezii přizpůsobil.

17 Kory Kory | Web | 17. května 2017 v 20:05 | Reagovat

Už mám zase pocit, že polovina lidí komentuje něco jinýho, než o čem článek je.

[11]:

[15]: Děkuju za nové poznatky. O tomhle jsem fakt nic nevěděla, takže je to pro mě rozhodně zajímavý, bohužel to, že je něco existující a akceptovaný způsob, ještě neznamená, že mě to v básni nemůže rušit a iritovat, ikdyž teda ode dneška už budu smířená s tím, že to tak být může.

Jo, a nespisovně píšu tak nějak naschvál, je to pro mě přirozené a je to prostě můj styl psaní. Mám tam někde nějakou opravdovou pravopisnou chybu mimo překlepů? Nejsem si toho vědoma.

[12]: Mám to podobně, nestuduju sice literaturu, ale taky mám tak vysoký nároky, že bych jich rozhodně nedosáhla.

[13]: Přijdeš mi jako jiný typ. Nebo nevím. Zas tak moc to nerozlišuju. Ty básně něco do sebe mají. Připomíná mi to knihu, co zrovna čtu. To asi bude tím, že ji zrovna čtu. xD

18 sugr sugr | E-mail | Web | 17. května 2017 v 20:43 | Reagovat

[15]: Můžu si na svém blogu psát své básničky bez čtení literární teorie Dráčku? :-(
Jen podle mých vlastních pravidel? Šlo by? :-)

19 sugr sugr | E-mail | Web | 17. května 2017 v 20:48 | Reagovat

Zajímavý článek Kory, kritika či jen zdůvodnění proč nepíšeš básně?
Nesnášíš většinu blogových básníků?
Zřejmě k tomu, že něco nemáš ráda, máš svůj důvod. Já taky nesnáším, a nemám ráda, též jsem se s tím netajila ani v rozhovoru na Srdci blogu. :-))

20 Nikola • newin.blog.cz Nikola • newin.blog.cz | Web | 17. května 2017 v 20:55 | Reagovat

Já se musím přiznat, že básně co blogeři vydávají většinou nečtu. Bohužel tohle mi nic neříká, většinou ani nerozumím co tím vlastně básník chce říct :D nemám pro to vůbec žádný cit, takže tak :D

21 Amazonka Amazonka | Web | 17. května 2017 v 21:04 | Reagovat

Díky no

22 Kory Kory | Web | 17. května 2017 v 21:12 | Reagovat

[19]: Není pravda, že nesnáším většinu blogových básníků. Za A) je slovo nesnáším trochu nadsazené, za druhé těch blogových básníků neznám zase až tak moc, abych je mohla posuzovat. Teď se tady do komentářů ozvalo pár lidí, kteří píšou docela dobré básně. A taky nakonec nevím, jestli mi taková silná slova vůbec přísluší, když nejsem tak básnicky vzdělaná a tak vůbec...

[21]: Našla ses, či co? No, je pravda, že na mě ten blog tak působí... Ale já jsem taky mimo, takže to neřešte xD

[20]: Já obvykle básně na blogu taky přeskakuju, nějak se mi do nich nechce, pokud nejsou už od začátku extradobrý. Ale občas to stojí za to to dočíst. A občas zase ne, teda často.

23 Amazonka Amazonka | Web | 17. května 2017 v 21:13 | Reagovat

[22]: To je solidní umění náhodou

24 Čerf Čerf | E-mail | Web | 17. května 2017 v 21:40 | Reagovat

Mám rád, když má básnička rytmus a hlavně "šmrnc" a když se rýmuje buď pořádně nebo nečekaně nebo "jen tak mimochodem", když je z ní cítit, že autor vládne jazykem a ne jen přemírou sebevědomí. No a když je v ní navrch ještě něco "mezi řádky", co čtenáři zůstane na jazyku jako dochuť dobrého vína, tím líp.

Nu, nezapírám, básničky na blogu víc píšu než čtu, ale čas od času najdu něco podle svého gusta. No a sám sobě člověk sem tam nějakou tu "poetickou nedomykavost" odpustí, aspoň je to pak dobrá zkušenost pro další pokusy, ne? :-)

25 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 17. května 2017 v 22:48 | Reagovat

[15]: Takto bych to fundovaně napsat neuměla, ale s tou češtinou a opravdu různým stylem veršování souhlasím. Ta nespisovná čeština  na př. ej, nej, tej mi táhá oči...

26 L. L. | Web | 17. května 2017 v 22:54 | Reagovat

Taky mám k básničkám na blogu a i všeobecně k takovým těm amatérským básníkům podobný vztah. bylo takový období i na střední, když se začala probírat moderní poezie a pár spolužáků si prostě řeklo, že z nich budou rozervaní poetové a zatímco jim k těm jejich básničkám na Facebooku holky psaly obdivný komentáře, já jsem si jenom říkal, že jim tam moc nevychází slabiky ani rýmy a občas to trochu postrádá smysl. Už s tím snad všichni co znám přestali, mimochodem.

Já bych báseň asi zveřejnit nezvládl, musím se přiznat, že jsem si taky hrál s tím, že zkusím něco napsat, ale nikdy jsem s tím nebyl moc spokojen a nevěděl jsem jak to dokončit. Možná proto, že poslouchám hodně hudby, mám kvůli textům moc vysoko posazenou laťku. A taky jsem většinou psával pod vlivem, ale nakonec, kdy jindy má člověk originálnější nápady?

Ale ono i když mluvím o těch textech, tak ani u profesionálních muzikantů to někdy nebývá žádná sláva a jsou občas schopní napsat něco, za co se za ně stydím i přes rádio. A není to jenom o Kryštofech, ze kterých si kvůli tomu lidi už dělají celkem otevřeně legraci.

27 sugr sugr | E-mail | 18. května 2017 v 4:29 | Reagovat

[22]: Kory já jsem  p o u z e   opsala,
co je psáno na titulce u tvého vybraného článku.
Kopíruji:
    "Proč nepíšu básně Nesnáším většinu blogových amatérských básníků, píše Kory."

Nevěděla jsem, že jsi to neřekla, když je to tam napsáno, v tom případě se omlouvám.

28 Kory Kory | Web | 18. května 2017 v 8:07 | Reagovat

[25]: Tak to se vomlouvám, ale baví mě takhle psát, prostě, nuž... kdyby to byl nějaký šíleně seriózní článek, tak takhle nebudu psát, ale když na něco nadávám, tak to zas až tak seriózně nemyslím, tak prostě píšu jak to "slina přinese."

[27]: Jó... tak to jo... ale ten název tentokrát úplně neodpovídá smyslu článku, spíš je to taková směsice toho, co jsme sem napsala...

29 Ondřej Bezstarosti Ondřej Bezstarosti | E-mail | Web | 18. května 2017 v 11:36 | Reagovat

Souhlásím s tebou. Báseň je dnešní generací pošpiněná onou pózou. Je těžší a těžší rozeznat kdo tím žije a kdo to dělá kvůli jakési "pózy". Na druhou stranu nesouhlasím s normalizováním básně. Básně jsou právě jiné v tom, že zde neexistujou pravidla. Rýmy nejsou potřeba, dodržování interpunkcel. S básní člověk může nakládat, jak se mu zlíbí. Škoda jen lidí, kteří ji znetvořují v něco, co není literární činnost. Ale skvělý článek tvůj jest. :D :)

30 Lúmenn Lúmenn | Web | 19. května 2017 v 10:27 | Reagovat

Jsem amatérský básník, protože profesionální básníci už dneska nejsou - chcípli by hladem:) A ani v minulosti se jim vlastně nevedlo nejlíp. A s tvým článkem docela souzním. Jestli chceš něco, co se smysluplně rýmuje, zvu tě k počtení;)
http://lumenn.blog.cz/rubrika/poezie

31 T. T. | 19. května 2017 v 21:19 | Reagovat

Ani nevíš, jakou mám radost, že existuje ještě někdo, komu lezou na nervy "kavárnoví hipsteři" :D :D. Dost mě tento článek potěšil, sice pokusům o kreativitu žádné meze nekladu, ale myslet si o nich můžu, co chci, že... xD děkuju za počtění :)

32 outcry outcry | Web | 20. května 2017 v 12:48 | Reagovat

Žádná báseň není špatně pochopena, pouze špatně napsána.
Sama píšu a něco mi už vyšlo, ale nemyslím si, že to mám nějak dobrý. Prostě mě to baví :D :)...

33 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 20. května 2017 v 17:49 | Reagovat

Mam v píči,
kýče od Vypsaný fixy
jako potrat tvojí mámy
...
nesnášim pandy a litchi.

34 Kory Kory | Web | 21. května 2017 v 21:59 | Reagovat

[31]: Jeej, dik xD

[33]: Vypsaná fixa je dobrá, náhodou. A tahle báseň ujde.

35 Natas Natas | Web | 22. května 2017 v 9:20 | Reagovat

Mezi mé oblíbené básníky patří: F. Gellner a jeho Perspektiva. Ze současných autorů si ráda přečtu nebo živě poslechnu ROGA, AVE ABURH a nebo básníka Ticho...osobně mám ráda, když poezie přesahuje. Například AVE ABURH přesahuje pořád, její 3D poezii miluji.

36 Kory Kory | Web | 22. května 2017 v 11:15 | Reagovat

[35]: Gellner je frajer, to je známá věc. To ostatní neznám, ale věřím, že to bude zajímavé.

37 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 23. května 2017 v 12:16 | Reagovat

Myslím, že je mi jasné, kterou skupinu obyvatel této planety asi myslíš. Docela se mi hnusí víc než princezny, které se fotí poprsí jako selfíčko. Taková ta pseudointelektualita mi taky leze na nervy.

38 gitty93 gitty93 | E-mail | Web | 4. června 2017 v 17:35 | Reagovat

když je nemůžeš přemoct, přidej se k nim :/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.